Verdeel en heers over freelancers

Het is zo’n mooie manier om een zin mee te beginnen: Uit onderzoek blijkt… En dan volgt er een feitje dat volgens de spreker of schrijver belangrijk en waar is. Uit onderzoek blijkt dat brood slecht voor je is. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen beter rijden dan mannen. Dat soort beweringen. Dus laat ik er nu ook maar eens één in gooien: Uit onderzoek blijkt dat zzp-ers weinig tot niks weten over de marktplaatsen waar ze zelf opdrachten kunnen werven.

Dat onderzoek heb ik persoonlijk gedaan. En de onderzoeksmethode is enigszins dubieus. Het stellen van vragen aan freelancers tijdens een borrel mag immers niet worden aangemerkt als een wetenschappelijke methode van data verzamelen.

Maar de reacties van die freelancers zijn veelzeggend genoeg. “Ach, ja? Dat wist ik niet. “Is dat echt hoe het werkt?” “Zijn er al meer dan honderd van dat soort websites waar ik zelf een offerte kan uitbrengen?”

De veranderingen op de arbeidsmarkt gaan zo snel dat het voor veel freelancers niet is bij te houden. Daarom reageren ze nog steeds op vacatures die ze op vacaturesites zien. Ze beseffen daarbij niet dat ze zelf vaak rechtstreeks zaken kunnen doen met de opdrachtgever, zonder tussenkomst van een bureau of recruiter.

Het is zo simpel: je schrijft je in op de website van bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam. Je geeft aan in welke vacatures je geïnteresseerd bent en zodra er een vacature is krijg je een mail en kun je een offerte uitbrengen.

Oké, het is misschien wat minder simpel. Want Amsterdam is bepaald niet de enige die zo interimpersoneel werft. Er zijn ondertussen al meer dan honderd websites waar de Rijksoverheid, provincies, gemeenten, instellingen, grote en middelgrote bedrijven hun opdrachten publiceren.

Sommige van die websites zijn voor één opdrachtgever, anderen publiceren de opdrachten van heel verschillende organisaties en bedrijven. De ene website werkt heel eenvoudig. Bij de andere heb je na lang studeren nog niet eens door waar je je nu voor hebt ingeschreven. Tot de dag van vandaag ontvangen wij nog mails van een website waar we ons ooit inschreven, maar waarvan we niet begrijpen wat de mails betekenen. Iets met CMV-codes die aan ons profiel zijn toegevoegd...

Uit onderzoek - lees: mijn onderzoek - blijkt dat freelancers kansen laten liggen om zelf opdrachten te verwerven. Domkoppen. En wie dat graag zo wil houden zijn de bureaus die de vacatures gewoon doorplaatsen op vacaturesites en er dan aan verdienen.

Wij zijn recruiters. Maar wij zijn zwaar voorstander van een transparante arbeidsmarkt. Wij willen geen geld verdienen aan de achteloosheid van freelancers. Wij willen geen geld aan freelancers verdienen alleen omdat ze niet goed op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Wij weten zeker dat wij als recruiters een toegevoegde waarde hebben. Maar die waarde is niet het geheimhouden van vacatures. Daarom organiseren wij in juni de training Opdrachten verwerven via marktplaatsen en brokers.

Na die training weet jij wat wij weten. Dan kunnen we het daarna weer hebben over de toegevoegde waarde van recruiters.

  • Website NTWRK/recruiters

  • Blog